torsdag 21 oktober 2010

ACNE - Modesveriges heliga ko


Foto av Mikael Jansson
Fick via Elin Kling läsa ett uttalande Acnes chefsdesigner gjort angående huruvida Acne kommer att höja sin prisklass nu när de i allt större usträckning beger sig ut på den internationella marknaden. Jonny Johansson hävdar då bestämt att, citat, "Acne aldrig ska ta betalt för just märket, utan enbart för plaggen" och att det heller "inte finns några planer på att börja ta betalt för varumärket".

Min spontana reaktion när jag läste detta var om Jonny Johansson var ironisk, för enligt mig - och många med mig - så finns det inget märke i Sverige som är så uppbyggt kring sitt hypade varumärke som Acne. Sedan slog det mig att nej, han är nog inte ironisk. Acne kan nämligen inte vara ironiska. Acne är märket som öppnar en egen arkivbutik ("Acne Archive") trots att de inte funnits i mer än 15 år. Det säger rätt mycket.

Saken är den att alla större märken, nationellt såväl som internationellt, tar betalt för sitt varumärke. Det är heller inte något fel med det, men det blir så fruktansvärt löjligt när Jonny Johansson - i sann illa översminkad pretentiös anda - hävdar att motsatsen gäller för Acne. Acnes prisklass har höjts anmärkningsvärt de senaste åren, i takt med att hypen kring varumärket blivit större. Det är ett faktum. Nej, Jonny, det är orimligt att ett formlöst jerseyplagg kostar tusenlappar att producera. Jag köper inte det (även bokstavligt talat).

Problematiken kring Acne stavas kritik. Eller snarare brist på kritik. Jag tilltalas av Acnes formspråk, men är trött på att de säsong efter säsong hyllas förbehållslöst. Inte någonstans har jag läst välformulerad kritik av Acnes kollektioner. Jonny Johansson har blivit det manlige geniet personifierat, modesveriges helige fader. Men mer om det senare.

Tillsvidare nöjer jag mig med att säga som Ann-Sofie Back gjorde i en intervju av Rodeo i somras ; "Jonny Johansson verkar tro att han är Margiela nu för tiden"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar