lördag 15 januari 2011

”Konsumentembryot börjar utvecklas under det första levnadsåret”



Jag vet att vi har varit inne på det många gånger förut. Troligen för att det i många fall är oundvikligt, och för att vissa fenomen och ämnen dominerar en viss tidpunkt. Jag pratar om konsumtion och vårt konsumtionssamhälle. Under veckan har det visats flera dokumentärer på SVT2 angående dagens konsumtionskultur. Det ständiga begäret efter det nya, eller det ständiga begäret efter det vi inte har. Intressanta dokumentärer som kanske inte är fullkomligt unika i sitt slag men ändå sevärda och tankeväckande. Särskilt dokumentären som handlade om reklam riktat mot barn och barn som de nya stora konsumenterna… Som bekant utgår vi från ett modeperspektiv i den här bloggen, men då mode och konsumtion hänger ihop (även om de inte är parareller), och marknadsföring hänger ihop med konsumtion så skriver jag om det lite mer generellt i det här fallet.

Reklam riktat mot barn har existerat sen långt tillbaka men det var på 70-talet som det blev en egen industri, och från mitten av 80-talet tills idag har barnens konsumtion ökat med 852%. Jag vet personligen sexåringar som har mobiltelefoner (vilket knappast kan vara nödvändigt)... Dokumentären Köpgalna Barn fokuserar på den amerikanska marknaden och vet inte om siffrorna som tas upp gäller hela världen (vilket jag inte tror), USA eller i-länderna tillsammans.

Hur som helst, barn har idag stor makt över ekonomin vilket man utnyttjar inom marknadsföringen. Man menar att genom reklam riktat mot barn bygger man upp en bild av att livet går ut på att köpa och att äga. Det är alltså inte bara produkter man säljer in utan också värderingar. En psykoterapeut som medverkar i dokumentären säger att det handlar om att rekonstruera barns psyke.  I slutet av 80-talet gick barn från att vilja bli brevbärare, polis, sjuksköterska, astronauter, till att vilja bli rika och kända… vilket är en ganska sorglig utveckling. Det behöver inte vara något fel med att vilja blir rik– men det säger en hel del om vår tid.

Idag påverkar barn direkt stora köpbeslut som innefattar hela familjen och det gäller allt från vilken mat, bil och teknik familjen ska ha till vart man ska åka på semester. Barn påverkar inköp för 700 miljarder kronor. Och det är allt väldigt utstuderat. Man gör till exempel blinktester på barn medan de ser på en reklam. Om barnen blinkar mycket eller tittar bort några sekunder justerar man reklamen så att den blir mer hypnotiserande. Man leker med deras ovisshet, eftersom att barn har svårt att förstå att reklam handlar om att plantera idéer i våra huvuden. Lite som filmen Inception faktiskt.

Vad händer när dagens barn växer upp (dock att jag säkert räknas som ett av dessa stackars barn som dokumentären behandlar)? I alla fall, det jag vill komma fram till... en av flera intressanta dokumentär som du kan se här om konsumtionssamhället.

/Klara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar