Pop magazine fall/winter 2009-2010, ” This is Pop World, Free Your Mind, Put Your Head Back in the Clouds and Start the CH-CH-CH-Change” av Viviane Sassen.
Jag såg dessa bilder förra vintern, och modefotografiet av Kinga Rajzak iklädd Chloé och turkos kroppsmålning är ett fotografi jag gått och tänkt på lite nu och då sedan dess. Tyvärr glömde jag bort källan och minnet av bilden blev allt mer blek vilket är något jag, på riktigt, verkligen grämt mig över. Men, för någon vecka sedan, när jag slog upp Plaza Magazine, ser jag den. DEN bilden – i samband med en intervju med fotografen – holländskan Viviane Sassen.
”Modefotot” faller, tyvärr, i de flesta fall ganska platt, men när det inte gör det tycker jag att det är ett av det mest intressanta området inom fotografi.
När modefotografiet är bra, ifrågasätter det politiska värderingar, samhällets sociala struktur, rådande ideal, samhällsfenomen etc. och när mode behandlar något som är seriöst blir det plötsligt väldigt provocerande… enligt många. Exempel: Vouge Italia kritiserar USA och oljekatastrofen i ett editorial från augustinumret 2010, ”Water and oil”. Modellen är iklädd oljeindränkta fjädrar, liggandes på klippor vid vattnet, bland annat – Refinery29 skriver” Creating beauty and glamour out of tradgedy seems quite fucked up”. Varför då?...
Bilderna ovan kanske inte kritiserar något så stort och uppenbart som en världkatastrof. Men de ifrågasätter ideal, sexualitet. Bilderna hade varit ganska intetsägande utan kroppsmålningen men i och med det – det oväntade, det där elementet som ibland, till och med, stör – får bilden mening, dynamik. Att man inte ser modellens ansikte gör att bilden inte handlar om personen utan om helheten, bilderna får dessutom mystik. Man kan förvisso kolla på bilderna, ta dem för vad det är och uppskatta det. Eller så försöker man se det underliggande, försöker se det som faktiskt fängslar dig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar