fredag 18 februari 2011

Now you are how you were when you were real.

Läser Daniel Björks senaste krönika på Rodeo.net och kände igen mig väldigt mycket. Han skriver nämligen om sitt bristande tålamod för vad han kallar "teatermode" och menade ungefär kollektioner och plagg som känns väldigt svårburna. Att avgöra vad som är svårburet eller inte är dock en rätt svår fråga, eftersom gränsen för vad som är bärbart ser väldigt olika ut för olika personer, exempelvis tror jag att människor som är mycket modeintresserade ofta vågar (och vill) pusha den gränsen mer än människor utan nämnvärt modeintresse. Björk ger sin egen definition på följande sätt ; "Jag vill just nu se kläder där jag kan se tjejen framför mig gatan, på klubben, i mataffären och tänka 'bra look'" och det är precis så jag känner kring mode - och kläder - just nu. Vanligtvis älskar jag just koncept och det de flesta skulle anse vara "svårburet mode" (Gareth Pugh är ett bra exempel) men den senaste tiden har jag mest känt mig utmattad vid tanken.

Visserligen har jag alltid haft en grej för American sportswear och hela den östkustspreppiga looken (Klara brukar reta mig lite för detta) men det handlar liksom inte om den grejen heller, för det konceptet är jag också trött på. Koncept tråkar helt enkelt ut mig för tillfället. Nu tror jag inte Daniel Björk menade att han är trött på konceptuella plagg, då han nämner Jil Sander's s/s 11 som ett bra exempel på den look han är sugen på att se, men känslan är densamma. Just nu går jag mest omkring i jeans eller tights och t-shirts, och tycker att Signe Siemsens stil är den mest inspirerande just nu. Och inget ont om Signe, men tro mig, det är inget jag vanligtvis brukar tycka.

Så om någon undrar varför jag hittills knappt nämnt de pågående modeveckorna med ett ord här i bloggen, så är det helt enkelt för att jag är lite less. Mode är självklart fortfarande mitt största intresse, men just nu är jag mer intresserad av att närma mig mode på ett annat sätt.

Förresten så kommer ni märka att Klara inte kommer att blogga mer här, åtminstone inte inom den närmsta tiden. Hon har ett jobb nu som gör att det inte riktigt funkar att hon bloggar om mode, så det är helt enkelt det som är anledningen. Ville bara säga det, så ingen tror att vi typ sagt upp vänskapen (haha, dock roligt exempel på hur dagens samhälle ser ut, om det största tecknet på bruten vänskap är att man slutar blogga ihop) eller något. Jag kommer dock fortsätta här precis som vanligt, eller ja, ännu mer, för nu måste jag ju kompensera för att Klara inte skriver. Så jag hoppas att ni vill stanna kvar, ni som läser.

Linnéa

1 kommentar:

  1. Jag kommer att följa dig slaviskt mitt hjärta.

    PUSS!

    SvaraRadera