lördag 12 mars 2011

Det här med vem som ska ersätta Galliano.

Det är svårt att undvika att skriva någonting om John Galliano och hans vansinnigt osmakliga uttalanden på La Perle strax innan modeveckan gick av stapeln i Paris. Huruvida Galliano verkligen hyser antisemitiska åsikter eller inte är omöjligt att veta, däremot är det rätt och riktigt att han fick sparken. Någonstans måste man dra en gräns, och jag tror de flesta håller med mig om att den gränsen redan är rejält passerad när man yttrar fraser som "jag älskar Hitler". Det spelar liksom ingen roll hur berusad man är, det är aldrig någonsin okej. Kanske hade en chefsdesigner för ett stort modehus kunnat komma undan med detta år 2050, men år 2011 är såret efter förintelsen fortfarande för öppet, för blödande, för stort för att ett uttalande i stil med Gallianos ska kunna sopas under mattan med ursäkter om hans alkoholproblem.

Nog om det. Det intressanta just nu är snarare spekulationerna kring vem som ska ta över rollen som chefsdesigner på Dior. Enligt rykten ska Riccardo Tisci redan vara confirmed, vilket jag tycker känns tråkigt då jag tycker att han redan gör ett fantastiskt jobb på Givenchy. Någon jag desto hellre hade sett på posten är underbara Olivier Theyskens, som i nuläget designar för Theory, men jag tror inte att någon har glömt hans fantastiska kreationer för Nina Ricci under de år han var chefsdesigner där. Jag tror att hans teatraliska ådra hade kunnat få ett fantastiskt spelrum på Dior.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar