söndag 13 mars 2011

Galliano part two.

Läste förresten det här på The Cut häromdagen, och det är ju minst sagt intressant. Philipe Virgitti, mannen som John Galliano ska ha hamnat i ett barslagsmål med efter att Galliano ska ha utsatt Virgitti och hans flickvän för rasistiska/antisemitiska förolämpningar, går nu ut och säger att han inte "tror att Galliano är rasist eller antisemit". Detta är naturligtvis, som Amy Odell skriver, mycket viktigt då Gallianos försvarare behöver bevisa att Galliano inte är rasist och/eller antisemit i kommande rättegång.

Det här tycker jag är otroligt intressant, för vad är egentligen det väsentliga? Är det om John Galliano verkligen är antisemit eller inte? Eller bör han dömas utefter de antisemitiska kränkningar han uppenbarligen utsatt människor för? Om John Galliano nu inte är antisemit, gör det då hans antisemitiska uttalanden mindre allvarliga? Jag tycker inte det. Vi måste ju ändå till syvende och sist dömas för våra handlingar och faktiska uttalanden, inte för de åsikter vi innerst inne hyser. Märkligt, minst sagt.

1 kommentar:

  1. Hej Linnea! Jag älskar din blogg, tycker du skriver riktigt bra och om modeviktiga ämnen. Dock önskar jag att du kunde ha lite större stil och infoga fler bilder? Mest för att det blir för kompakt annars. Säger det i egenskap av ngn som kmr kika in här ofta, så därför hoppas jag du inte tar illa upp att jag påpekar det? Kramar!

    SvaraRadera